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Shared territories. Turin

The contemporary city is strongly influenced by sharing. The term is ambiguous: it alludes to a consolidation of social relationships caused by the anxiety of individualisation. It assumes different forms, usually short-lived even when repeated. Examining shared territories means reasoning out of the box about the city and looking beyond certain more or less common clichés. It also means rethinking a project, emphasising the practices adopted in places, measuring their scope, persistence and continuity.

This article will try and redesign a “shared territory” in Turin: an irregular section along the North Ring Road and the Stura river, stretching up to the Confluenza park and Barca-Betolla, passing through Falchera, the social housing neighbourhood in Corso Taranto, the Iveco industrial districts, and the malls of the northern suburbs. It’s a chance to explore the physical, social and symbolic dimension of this territory and rethink a project whose aim is to critically examine the way in which housing evolves. (Full paper presented at the XV Conference Siu. Società italiana degli Urbanisti, L’urbanistica che cambia. Rischi e valori, Pescara May 10-11, 2012. Pdf download from the resources of this blog)

Angelo Sampieri

Territori della condivisione. Torino

La condivisione segna con forza la città contemporanea. Il termine è ambiguo: allude ad un ispessimento delle relazioni sociali che nasce dall’inquietudine dell’individualizzazione. Assume forme differenti, generalmente poco durature anche quando ripetute. Osservare i territori della condivisione significa tornare a ragionare della città al di fuori di alcuni luoghi comuni più o meno ricorrenti. Significa al contempo ripensare un progetto capace di dare peso alle pratiche nei luoghi, misurandone estensione, persistenza e continuità.

In questo scritto si prova a ridisegnare un “territorio della condivisione” a Torino: una sezione discontinua che lungo la Tangenziale Nord e la Stura, arriva fino ai parchi della Confluenza ed a Barca-Bertolla, attraverso Falchera, l’edilizia sociale di Corso Taranto, i comparti industriali dell’Iveco ed i centri commerciali della periferia nord. L’esplorazione della dimensione fisica, ma anche sociale e simbolica, di questo territorio vuole essere occasione per ripensare un progetto che cerca di osservare criticamente il modo in cui muta l’abitare. (Full paper presentato alla XV Conferenza Siu. Società italiana degli Urbanisti, L’urbanistica che cambia. Rischi e valori, Pescara 10-11 maggio 2012, tra i materiali del blog il pdf scaricabile)

Angelo Sampieri

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